tr?id=287571818558943&ev=PageView &noscript=1

Podstawy zdrowego odżywiania

Istnieje kilka prostych, a zarazem bardzo ważnych zasad, jeśli chodzi o podstawy zdrowego odżywiania, które łatwo możemy wprowadzić w codzienne życie – wystarczy systematyczność. Oprócz tego bardzo ważna jest nauka intuicyjnego jedzenia, aby spożywać to, na co masz ochotę, a więc to, czego w danej chwili potrzebuje Twój organizm. Co prawda nie istnieje żaden oficjalny zbiór reguł, jednak spośród wielu porad dotyczących podstaw zdrowego odżywiania chcielibyśmy szczególnie wyróżnić cztery z nich. Jeżeli trudno Ci będzie przyswoić poniższe informacje i zacząć zmianę, możesz liczyć na nas i naszą pomoc w formie komputerowego programu dietetycznego DrDietman.

Unikaj dużej ilości soli

Sód zawarty w soli jest składnikiem, którego potrzebuje nasz organizm, jednak w bardzo małych ilościach. Nadmiernie spożywanie soli może prowadzić do wielu poważnych chorób, w tym nadciśnienia tętniczego, osteoporozy, a nawet udaru mózgu. Dodatkowo może sprzyjać nadwadze. Według zaleceń WHO bezpieczna, dzienna dawka spożycia soli dla osoby dorosłej to tylko jedna płaska łyżeczka. Sól jest podstawową przyprawą w kuchni i wiele osób może nie wyobrażać sobie ograniczenia jej spożycia do tak małej ilości. Jednak kiedy zaczniesz świadomie się odżywiać, sprawdzać zawartość soli w gotowych produktach, a przede wszystkim stopniowo zaczniesz używać jej mniej w samodzielnie przygotowywanych posiłkach, małe ilości tej przyprawy w potrawach nie będą Ci przeszkadzać. To tylko kwestia czasu.

Zamiast soli używaj ziół – zarówno tych świeżych, jak i suszonych. Pomidory na kanapce posyp bazylią, frytki z piekarnika oregano i tymiankiem, a do ryby dodaj świeży koper, pietruszkę i rozmaryn. Dzięki temu poznasz nowe połączenia smakowe, które udowodnią Ci, że sól wcale nie jest tak bardzo potrzebna, jak Ci się wydaje. Dodatkowo wzbogacisz swoją dietę, gdyż zioła wykazują prozdrowotne właściwości – poprawiają metabolizm, zmniejszają stany zapalne, działają bakteriobójczo.

Pij wodę

Różnego rodzaju napoje, zwłaszcza gazowane, a nawet soki owocowe oraz wody smakowe nie mogą być traktowane jako sposób nawadniania organizmu. Mają one w sobie dużo substancji chemicznych oraz cukrów, przez które jeszcze bardziej chce się pić. Podstawą powinna być woda mineralna w ilości 1,5 litra dziennie dla osoby dorosłej. Należy jednak pamiętać o tym, aby nie pić wody dużymi porcjami. Pij ją częściej, ale w mniejszych dawkach. Zbyt duża wypita ilość wody na raz może dawać odwrotne skutki i np. wypłukiwać sole mineralne z organizmu. Regularne picie wody to absolutna podstawa zdrowego odżywiania.

Jedz regularnie

Regularne jedzenie od 4 do 5 posiłków co 3-4 godziny pozwala uniknąć gwałtownych spadków energetycznych i utrzymać stały poziom cukru we krwi. Zbyt długie oczekiwanie na kolejny posiłek sprawia, że człowiek zaczyna być senny i rozdrażniony. Organizm zaczyna działać w trybie awaryjnym, jeśli nie dostarcza mu się substancji odżywczych. To nie tylko negatywnie wpływa na zdrowie, ale również na wagę, gdyż zaalarmowany organizm zaczyna odkładać tłuszcz na wypadek kolejnych „trudnych czasów”. Dodatkowo regularne jedzenie pozwala na spożywanie odpowiedniej ilości kalorii. Człowiek bardzo głodnym, zazwyczaj konsumuje za dużo, gdyż zamiast świadomie je instynktownie, aby od razu nadrobić braki. Dlatego warto pamiętać, że najlepsza metoda odchudzania to zdrowa dieta.

Czytaj etykiety

Zmiana nawyków żywieniowych krok po kroku oznacza także zmianę dotychczasowego podejścia do jedzenia i wszystkiego, co wokół niego. Bardzo ważnym aspektem są już same zakupy. Nie warto chodzić na nie głodnym, bo kupisz jedzenia więcej niż potrzebujesz i mogą być to również niezdrowe produkty. Nie warto też robić zakupów, gdy się spieszysz, bo nie ma wtedy czasu na czytanie etykiet. Jest to bardzo ważne, bo dodatkowa sól i cukier kryją się także w tych produktach, po których można się tego nie spodziewać. Należy sprawdzać skład artykułów spożywczych również po to, aby unikać niepotrzebnych organizmowi czy wręcz niezdrowych dodatków chemicznych. Zwróć uwagę choćby na skład chleba krojonego – czasem można się zdziwić, ile ulepszaczy znajduje się w tak prostym wyrobie, który ich wcale nie potrzebuje.