tr?id=287571818558943&ev=PageView &noscript=1
plums 940100 1920 - Śliwki – wartość odżywcza, właściwości zdrowotne, zastosowanie

Śliwki – wartość odżywcza, właściwości zdrowotne, zastosowanie

Śliwki to owoce śliwy, czyli drzewa bardzo rozpowszechnionego w Polsce, należącego do rodziny różowatych. Najwięcej owoców przypada na okres od sierpnia do października. Co ciekawe pod względem wielkości zbiorów śliwki występują na piątym miejscu wśród polskich owoców – po jabłkach, truskawkach, porzeczkach i wiśniach.

Wartość odżywcza i właściwości zdrowotne

100 g śliwek dostarcza średnio 46 kcal, około 11 g węglowodanów, w tym około 10 g cukrów, 0,7 g białka, około 0,3 g tłuszczu oraz 1,4 g błonnika.

Pośród witamin i składników mineralnych, obecnych w śliwkach, najwięcej jest witaminy C, potasu i miedzi. Witamina C należy do antyoksydantów. Chroni zatem przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, m.in. zmniejszając ryzyko niektórych nowotworów. Potas zaś reguluje ciśnienie tętnicze krwi oraz wpływa na prawidłowe skurcze mięśni. Dzięki obecności miedzi, spożywanie śliwek korzystnie oddziaływuje na skórę, włosy i paznokcie.

Związkami, które decydują w ogromnej większości o prozdrowotnych walorach śliwek są polifenole. Spośród nich warto wyróżnić kwas chlorogenowy i jego izomery. W badaniach wykazano, że związki te obniżają poziom cholesterolu LDL i glukozy we krwi, dezaktywują reaktywne formy tlenu i azotu, oraz wykazują działanie przeciwnowotworowe. Do tego polifenole zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia, chorób skóry czy astmy. Warto przy tym wspomnieć, iż najwięcej substancji bioaktywnych, w tym wspomnianych polifenoli, występuje w skórce owocu – nawet 5-krotnie więcej niż w miąższu.

Śliwki zawierają też sorbitol. Jest to substancja należąca do alkoholi cukrowych, tzw. polioli. Sorbitol zapewnia dobre warunki rozwoju dla korzystnych bakterii jelitowych oraz kapitalnie nawilża jelita. Jest to szczególnie istotne dla osób, u których występują problemy z trawieniem pokarmów. Należy jednak przy tym wspomnieć, iż nadmierne spożycie sorbitolu może wywołać efekt przeczyszczający.

Śliwki mają niski indeks glikemiczny, i niezbyt dużo węglowodanów, dzięki czemu są korzystne dla osób z cukrzycą.

Zastosowanie

Śliwki znajdują zastosowanie do produkcji kompotów, dżemów, powideł, marmolad, mrożonek, owoców suszonych czy wyrobów alkoholowych.

Chcesz wiedzieć więcej o różnych produktach żywnościowych 🤔

❗ Zobacz opinie naszych ekspertów o produktach spożywczych