tr?id=287571818558943&ev=PageView &noscript=1
Borówki amerykańskie

Borówki amerykańskie – wartość odżywcza, właściwości zdrowotne, zastosowanie

Borówka amerykańska należy do rodziny wrzosowatych. Jak sama nazwa wskazuje pochodzi z Ameryki, a konkretnie Północnej. Co ciekawe Polska jest liderem w jej produkcji w Europie. Owoce borówki amerykańskiej są jędrne, soczyste o słodkim, lekko kwaskowym smaku.

Wartość odżywcza i właściwości zdrowotne

100g borówek amerykańskich, czyli mniej więcej 2 garści, dostarcza średnio 56 kcal, 14,5g węglowodanów, w tym około 9 g cukrów, mniej niż 1g białka, 0,4 g tłuszczu, oraz około 4,5g błonnika.

Owoce te stanowią doskonałe źródło witaminy C i K1. Zawierają też wiele innych witamin i składników mineralnych, lecz w mniejszych ilościach. Witamina K1 bierze udział w krzepnięciu krwi. Do tego uczestniczy w procesach mineralizacji kośćca. Natomiast witamina C wzmacnia nasz system immunologiczny. Jest także niezbędna do tworzenia kolagenu – substancji wiążącej komórki tkanki łącznej.

Z kolei obecne w borówkach pektyny, czyli frakcja rozpuszczalna błonnika pokarmowego, usprawniają pracę jelit, zapobiegając zaparciom. Do tego sprzyjają rozwojowi korzystnej mikroflory jelitowej.

Jednak związkami, które zasługują na największą uwagę są antocyjany – naturalne barwniki o właściwościach antyoksydacyjnych. Działanie przeciwutleniające zapobiega niszczeniu śródbłonka mikronaczyniowego, a także przyczynia się do obniżenia cholesterolu LDL we krwi, co znacząco zmniejsza ryzyko miażdżycy naczyń krwionośnych oraz choroby niedokrwiennej serca.

Do tego przeciwutleniacze zawarte w owocach borówki zmiatają wolne rodniki, zmniejszając przy tym ryzyko powstawania nowotworów.

Przykładowy jadłospis z zastosowaniem borówek amerykańskich

W  owocach znajduje się też kwas elagowy, który wykazuje właściwości przeciwzmarszczkowe.

Omawiane borówki mają niski indeks glikemiczny, zawierają jednak więcej niż 10% węglowodanów w 100g, toteż nie są zalecane dla osób z cukrzycą. Należy jednak przy tym zaznaczyć, iż ważne jest nie tyle co jemy, ale przede wszystkim ile czego jemy i łącznie z czym, stąd prosty wniosek, że osoba z cukrzycą może wkomponować borówki amerykańskie w posiłek o dobrym składzie.

Zastosowanie

Borówki amerykańskie można spożywać surowe, a także w postaci musów, soków, syropów, dżemów, konfitur, marmolad i nalewek. Mogą stanowić cenny dodatek do koktajli czy owsianek.

❗ Zobacz opinie naszych ekspertów o produktach spożywczych